Rehabilitacja stawu biodrowego – jak sobie radzić

Rehabilitacja stawu biodrowego - jak sobie radzić

Mimo, że bardzo się starasz, ciężko Ci jest przestawić się na zdrową dietę? Za każdym razem po krótkiej walce ze sobą powracasz do starych nawyków? Poza odrobiną dyscypliny przyda Ci się też spora zmiana myślenia. Jeżeli tak ciężko jest Ci wytrwać na przysłowiowej diecie to znaczy, że masz jej złą definicję. Dieta to inaczej sposób żywienia. Stały i raczej niezmienny. Nie jest to wcale rygorystyczna katorga którą nakładasz na siebie wiosną, starając się dotrwać przynajmniej do lata i wcisnąć się w ulubioną sukienkę. Taki reżim nigdy nie zadziała. Jeżeli odliczasz dni do końca „diety”, oznacza to, że już niedługo polegniesz. A nawet jeśli nawet uda Ci się wytrwać do ustalonej daty, szybko przywitasz się z efektem jojo. Twoje zbite za pomocą głodówek i marnych posiłków kilogramy powrócą szybciej niż zniknęły i często jeszcze wzbogacone o podatek.
Czy to znaczy, że masz na zawsze porzucić marzenia o pięknej i szczupłej sylwetce? Zdecydowanie nie! Powinnaś jednak podejść do sprawy z zupełnie innej strony. Aby lepiej wyjaśnić co mam na myśli, zagłębmy się odrobinę w wiedzę o procesach zachodzących w Twoim ciele.
Aby Twój organizm odpowiednio funkcjonował, musisz dostarczać mu wszystkie potrzebne składniki odżywcze we właściwych proporcjach. Białka, tłuszcze i węglowodany to makroskładniki, których dostarczamy sobie w pożywieniu. Wszystkie są nam potrzebne aby organizm mógł prawidłowo funkcjonować oraz zdrowo się rozwijać.
Zacznijmy wiec od początku i wyjaśnijmy sobie po kolei, czym się zajmują i gdzie można je znaleźć.
Węglowodany są dla naszego ciała jak paliwo. To z nich produkowana jest energia. Przechowujemy je w postaci glikogenu w komórkach wątroby oraz w naszych mięśniach, nie oznacza to jednak wcale, że możemy zrezygnować z ich spożycia – wręcz przeciwnie, powinniśmy codziennie uzupełniać nasze glikogenowe zapasy węglowodanami znajdującymi się w pożywieniu. Te pożyteczne makroelementy w naszym ciele rozkładane są do glukozy, która trafia do krwi i zostaje odpowiednio spożytkowana przez organizm. Glikogen zawarty w mięśniach jest naszą energią do wszelkiej aktywności fizycznej. Węglowodany dzielimy na dwa rodzaje- proste i złożone. Źródła węglowodanów prostych to na przykład owoce, pszenne pieczywo, słodycze czy biały ryż. Węglowodany złożone znajdziemy za to w razowym i żytnim pieczywie, kaszach, warzywach korzeniowych oraz strączkowych.
Nasze codzienne zapotrzebowanie na węglowodany zależy od masy ciała i tego, jak bardzo aktywny tryb życia prowadzimy. Jeśli więcej czasu spędzasz na kanapie niż na bieżni Twoje zapotrzebowanie na ten makroelement będzie sięgało dolnej granicy. Ważne jest to aby wybierać węglowodany złożone. Te proste powodują skoki cukru we krwi i szybki przyrost masy tłuszczowej. Ta wiedza powinna być dla Ciebie dobrą motywacją i odpowiedzią na pytanie – jak przestać jeść słodycze.
Kolejnym makroskładnikiem, z którym powinnaś się zapoznać jest białko. To ono jest nam koniecznie potrzebne w procesie regeneracji komórek a nawet wytwarzaniu enzymów. Na pewno kiedyś spotkałaś się z określeniem, że białko dla ludzkiego ciała jest budulcem. Gdzie więc możemy znaleźć jego największe pokłady? Kilka produktów najbardziej bogatych w białko to – wołowina, soczewica, nasiona dyni, jajka i pierś z kurczaka. Jej duże ilości znajdziemy też w ciecierzycy i pozostałych warzywach strączkowych. Osoba trenująca sport powinna przyjmować od 0,75 do 1 grama białka na kilogram masy ciała.
Ostatnim makroskładnikiem, który został nam do omówienia są okryte złą sławą tłuszcze. Te dobre są nam niezbędne w codziennej diecie i na pewno używane w odpowiednich ilościach nie sprawią, że przytyjemy.
W czym więc znaleźć te zdrowe tłuszcze bogate w witaminy i minerały? Ich źródłem są ryby, oliwa z oliwek, awokado oraz orzechy i pestki. Największą zawartość tego makroskładnika zawierają migdały, nasiona dyni oraz słonecznik.
Skoro już wiesz mniej więcej, z czego zbudowany jest Twój organizm i gdzie znaleźć potrzebne mu makroskładniki, możesz zabrać się za racjonalne gotowanie. Staraj się aby przygotowywane przez Ciebie posiłki były wartościowe i smaczne. Dzięki temu nie będziesz wcale tęsknić za tłustą i niezdrową kuchnią. Rozsmakuj się w w warzywach. Stawiają przed Tobą bowiem nieograniczone możliwości. Możesz je piec, faszerować, gotować na parze lub podawać skrojone w sałatce z ulubionym sosem. Zawarte w nich mikroskładniki będą miały zbawienny wpływ nie tylko na Twoją figurę, ale też na Twój ogólny stan zdrowia. Eksperymentuj z nowymi przepisami i poznawaj ciekawe smaki. Dzięki temu zdrowy sposób odżywiania stanie się dla Ciebie pasją i zabawą. Postaraj się przygotowywać sobie w ciągu dnia pięć średniej wielkości posiłków łącząc ze sobą na talerzu wszystkie potrzebne składniki odżywcze. W ten sposób zawsze będziesz cieszyć się piękną sylwetką i dużą ilością energii. Twój organizm będzie spokojny o kolejną dawkę dostarczanego pożywienia dlatego nie będzie magazynował zapasów odkładając tłuszcz. Dzięki systematyczności, bez większego wysiłku całkowicie zmienisz zarówno swój wygląd jak i swoje energetyczne zaplecze. Aby Twoja zmiana żywienia była jeszcze bardziej efektywna nie zapominaj o piciu dużej ilości wody. Pomoże Ci ona przyśpieszać metabolizm oraz sprawnie oczyszczać organizm z toksyn i innych niepotrzebnych związków. Średnie zapotrzebowanie na płyny dla człowieka to mniej więcej dwa litry. Postaraj się także wyłączyć z diety kolorowe napoje. Ogromne zawarte w nich ilości cukru i barwnika niepotrzebnie zaśmiecą Twój organizm oraz podniosą ilość cukru we krwi. Dobrą alternatywą dla słodkich napojów będzie woda mineralna, którą na kilka minut pozostawisz w dzbanku razem ze świeżo pokrojonymi owocami i miętą. Cytrusy takie jak pomarańcze, cytryny i mandarynki szybko oddadzą swój kwaśno-słodki smak do wody a mięta nada całości rześkiego posmaku. Taka przygotowana na poczekaniu mieszanka nie tylko odpowiednio Cię nawodni, ale zaserwowana z lodem może okazać się doskonałym wybawieniem w gorące, letnie przedpołudnie.